Don Det, 1 van de 4000 eilanden in de Mekong - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu Don Det, 1 van de 4000 eilanden in de Mekong - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

Don Det, 1 van de 4000 eilanden in de Mekong

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

24 Maart 2014 | Laos, Don Det Tok

Maandag 24 maart 2014
Met de bus naar Don Det. We dachten dat we een ritje naar het busstation hadden geregeld en daar met de local bus verder, maar nee, verrassing er kwam een minibus voorrijden, dezelfde als gister en die bracht ons helemaal. Dus geen overstap op de local bus. Eigenlijk vonden we dat wel heel jammer, ondanks dat deze reis sneller en comfortabeler was.
Met de boot over naar het eiland, 1 van de 4000. Wij gingen naar het zuiden van het eiland, alle anderen stapten in het noorden uit. Veel drukker daar.
Wij gingen op aanraden van Barbara uit Wenen naar guesthouse Mama Leuah. Een klein paradijsje. Ons eigen bounty plekje. Een "bungalow" met 2 hangmatten ervoor. De rest van de dag geluierd.
Een duitser, Lutz is getrouwd met een Laotiaanse vrouw en samen runnen ze dit familie guesthouse. Je kunt er heerlijk eten oa natuurlijk wiener schnitsel!
Om half zeven is het hier pikdonker. Er is geen maan, en alleen maar kleine verlichting van de huisjes. Je ziet geen hand voor ogen.
De bungalow is basic, 1 groot tweepersoonsbed, muskietengaas. Badkamer met toilet, doorspoelen met een geschept bakje water uit een grote teil. Douche, koud met opgepompt Mekong water, alsook een toilet tafel met Mekong water. Maar de badkamer is ruim en het water is lauw. Binnen ben je alleen als je gaat slapen. €7,= per nacht.
Natuurlijk weer overal gekko's, die horen we bij elke hotelkamer. Meestal degenen die tjsak tjsak tsjak geluiden maken. Soms de Gekko's die echt gekko gekko roepen. Insecteneters, vrienden dus.

Dinsdag 25 maart 2014,
Fietsen op Don Khong. We zijn met krakkemikkige fietsen de oude Franse spoorbrug overgestoken naar het naburige eiland Don Khong. Dat was wel even terug to basic. Mijn fiets steunde en kreunde, kraakte en gaf grote klappen als we een stukje omhoog moesten fietsen. Jan zijn fiets hield zich iets beter, en de wegen waren natuurlijk allemaal onverhard. Toch een hele leuke fietstocht geweest. We hebben de Li Phi waterfall bekeken. Erg mooi en we hebben een stukje over het strandje daar gelopen,erg heet.
Terug bij het huisje, eerst douchen en zo de hangmat in.
Nou ja,.... Zitten het Belgse stel,Kim en Björn, waar we eergisteren mee in de bus hebben gezeten om het Bolavenplateau te bekijken, in de bungalow naast ons. Een Nederlands stel dat we in de bus naar Pakxe hebben ontmoet zitten een stukje verder. Echt grappig zoals je elkaar blijft ontmoeten.

DE OUDE FRANSE SPOORBRUG
Het gebied van de Si Phan Don (4000 eilanden) met watervallen en stroomversnellingen, is het grootste vloeibare obstakel voor vrachtvervoer over de Mekong van Laos naar Cambodja. In de vorige eeuw hebben Franse kolonisten een spoorweg gebouwd van Don det naar Don Khone in een poging dit probleem op te lossen. Die spoorweg is al lang niet meer in gebruik, maar een oud Frans locomotiefje en een spoorbrug herinneren nog aan die voorbije dagen. De boten moesten dan via de trein langs dit gebied vervoerd worden.

Woensdag 26 maart 2014
We zijn 's morgens bij het krieken van de dag wakker. De hanen kraaien volop en op de rivier is het een drukte van belang met allerlei pruttelbootjes. Het is nu zo warm dat alleen in de vroege ochtend nog gewerkt kan worden. De rest van de dag wordt in de schaduw doorgebracht.
Wij hebben vanmorgen dit eiland (Don Det) rondgewandeld. Toen we rond waren om een uurtje of 1, was het inmiddels erg warm geworden en hebben we de middag doorgebracht in de hangmatten.
Nu om een uurtje of half zeven, is het heerlijk. Helemaal donker, een zwoel windje, heerlijk.

Donderdag 27 maart.
Vanmiddag naar de grootste waterval van zuid oost Azië geweest, de Khone Pha Pheng. Hij is maar 15 meter hoog, maar 1 km. breed. We gingen per bootje daarheen, stukje lopen en later met sunset over de Mekong weer terug. Indrukwekkend.

Vrijdag, 28 maart 2014.
Laatste dag in Laos. Lazy day.
Bey bey paradise Island.

• 29 Maart 2014 - 21:36

Trees Oudshoorn:

Hoi Jan en Nelleke,
    We genieten van jullie verslagen, maar ook van jullie foto's. Als we al die verhalen lezen begint het bij ons toch ook weer te kriebelen. Wat is het toch bijzonder om in een compleet andere cultuur rond te dwalen. Zeker in het tempo waarin jullie dat kunnen doen. Het moet fantastisch zijn. Geniet lekker verder.
    Groetjes uit Drunen, Wim en Trees

We zijn overigens twee maal naar Domburg geweest. Dat was voor ons nieuw, maar verrassend leuk.
    Heerlijk dat wandelen over het strand.

• 30 Maart 2014 - 08:52

Janny Fioole Van Sri Lanka Support:

Hoi Nelleke en Jan,
    Jullie zijn al aardig op weg. Welk land wordt het na Laos?
    Van Anouk had ik een mailtje, dat komt allemaal goed.
    Wat zijn er veel mensen hun dromen aan het verwezenlijken,
    die kom je daar wel tegen.
    En leuk om jullie foto's te zien.
    lieve groet, Janny

• 30 Maart 2014 - 12:24

Ben Anouk En Joey:

Wauw dat was laos dan alweer.. wat gaat het toch snel.. maar wat een avonturen!
    Hopenlijk brengt Cambodja net zulke fantastische avonturen..
    xx

• 30 Maart 2014 - 12:32

Jan En Gerda:

Hai Nelleke en Jan,

Wat een prachtige foto's, en weer een uitgebreid verslag.
    Kunnen jullie het nog goed volhouden in die warmte?
    Bedankt voor de kaart ter gelegenheid van de geboorte van Elian.
    groeten uit Kapelle,
    Jan en Gerda

• 30 Maart 2014 - 14:14

Gerda Bevaart:

Veel plezier in Cambodja!!!!
    Blijf vooral verslagen schrijven, ik geniet ervan om het te lezen.

• 30 Maart 2014 - 18:05

Karin En Flip:

Net terug van een weekend Gent met vandaag een dagje fietsen in de Vlaamse Ardennen.
    Niks vergeleken met jullie reis, maar Belgische wegen doen denken aan die waar jullie over heen gaan en dan nog tig keer erger. Jullie vermaken je prima zo te zien. Nog geen overkill? Een paar dagen hangmat is natuurlijk prima om even bij te komen.
    Leuke verslagen, hoor. Hier borrelen ook allerlei vakantieplannen op voor komend jaar. Goed voorbeeld doet volgen......ja de kogel is door de kerk. Gr. Karin

• 30 Maart 2014 - 19:06

Bouk En Wim:

Hoi jan en nel.
    We genieten elke keer weer van jullie belevenissen
    En foto's, wat een prachtige reis.
    Hier gaat alles goed, we zijn vandaag 30 maart naar moeder geweest, en alles gaat goed met haar.
    Jullie hebben het erg warm, maar het is hier ook prachtig weer. Lieve groetjes van ons wim en bouk.

Jan en Nelleke

Nadat we dit jaar in Nepal waren geweest kregen we het reis virus te pakken. Nu kunnen we nog dachten we. Maar gaan we het ook echt doen?! Ja dus. We gaan een half jaar door Azië trekken, te beginnen in Thailand. We gaan Laos in via de Mekong rivier en trekken door Cambodja weer richting Bangkok. Dan vliegen we naar Calcutta (Noord India) en kijken daar rond in Sikkim. Vervolgens vliegen we naar Sri Lanka waar we Jannie Fioole een bezoek brengen. We laten ons rondleiden langs de projecten van de Stichting Sri Lanka support en bezoeken dan meteen ons sponsorkind Diviyangi. Ten slotte gaan we nog naar Zuid India om vanaf Mumbai weer naar huis te keren.

Actief sinds 24 Dec. 2013