India, Kolkata - Reisverslag uit Calcutta, India van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu India, Kolkata - Reisverslag uit Calcutta, India van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

India, Kolkata

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

26 April 2014 | India, Calcutta

Woensdag 23 april 2014.
We landden om 03.30 uur, maar we mochten onze horloges meteen 1 1/2 uur terug zetten, zo dat scheelt weer wat slaap. De formaliteiten aan de grens verliepen voorspoedig. Met onze bagage!!!! Kochten we een kaartje voor een pre-paid taxi en met ons kaartje gingen we naar buiten. Daar stonden de meest fantastische gele taxi's te wachten. Precies het blokboekje: de gele taxi. Oke, ze zijn wel stokoud en er zit geen airco in maar dat mocht de pret niet drukken.
Deze nacht logeerden we in het superluxe airport hotel O2 VIP. Toen we in Bangkok ons visum aanvroegen moesten we een verblijf adres opgeven, we moesten dus á la minuut een hotel boeken en dit leek wel handig. We hadden toen nog geen idee wat de roepie waard was dus.... Een super de luxe hotel dus en dat maar voor een paar uur.
Toen we wakker werden waren we te laat voor het ontbijt, dus op pad maar weer. Weer met een gele taxi. Mijn hemel ....... Deja Vu...... Kathmandu maar dan 4 x erger. Wat een verkeer, wat een getoeter, iedereen rijdt maar een dotje...... Oh ja rood licht werkt wel.
Ons guesthouse is in een gebouw op de tweede verdieping, het is meer een soort pension, maar we hebben onderdak en een bed. Bij de entree beneden slaapt iemand onder de trap. De huizen hebben niet alleen een deur, maar ook een schuifhekwerk voor die deur....
Beetje rondgekeken vandaag. We zijn overdonderd door de hoeveelheid mensen en de hectiek, maar ook de vele bedelaars maken een onuitwisbare indruk. Bovendien is het hier 40 graden.
Op dit moment zijn wij nog niet klaar voor Kolkata. We hebben vandaag de reis geboekt naar Darjeeling en toen bleek dat deze voor vrijdag en het hele weekend vol zat en we alleen morgennacht weg kunnen, vinden we dat allebei niet erg.
Morgennacht met de nachttrein en overmorgen ochtend met de toytrein naar Darjeeling. Wat we niet leuk vinden is dat de man op het reisbureau vertelde dat er geen permits voor Sikkim worden uitgegeven. Tjee daar gaat onze opzet. Maar dat gaan we eerst proberen te regelen in Darjeeling.

Donderdag 24 april 2014.
Dit is de eerste keer in deze vakantie dat we er echt tegenop zien om de dag te beginnen. We moeten bij het guesthouse uit checken en dan staan we een hele dag op straat in de hitte. Onze trein vertrekt pas 22.05 uur. Gelukkig kunnen we de rugzakken nog achterlaten.
We gaan eerst naar de flower market onder de Rabindra brug met zo'n fantastische gele taxi. Wat we daar allemaal gezien hebben is met geen pen te beschrijven. Enorme hoeveelheden bloemen die allemaal bewerkt worden, maar vooral de mensen, het gesjouw, de zooi, de drukte. Op de brug ....... Taxi's, bussen, taxi's, bussen, fietsen met karren, brommers enz. En hééééél veel lopende mensen. al het rijdende verkeer toetert. De taxi's en bussen zijn echt allemaal vooroorlogs. De bussen zo vol, bij de afrit van de brug is een bocht hohoho dat gaat bijna op 2 wielen door de bocht.
De hele wijk vol kleine winkeltjes, maar geen terrasjes, geen eethuisjes, alles gebeurd op straat. En weer de schrijnende armoede, bedelende mensen, kinderen die wonen in vuilnis, die bij je raam van je taxi om geld vragen en veel oude mensen, zittend en slapend op straat, ze lopen met je mee, blijven je aantikken en weten van geen wijken. Verder is er vooral veel handel. Iedereen is bezig of onderweg ergens naartoe.
Alle vrouwen lopen in traditionele kleding, heel kleurrijk allemaal.
Om een poos uit de hitte te zijn wilden we de Botanical garden bezoeken, maar daar mag je alleen met een gids in en de volgende rondleiding duurde nog een paar uur.
De St. Paul's Cathedral ligt er vlak bij en daar was het heerlijk koel. Na de lunch besloten we het India museum te bezoeken. Natuurlijk wist een Indiër ons ook nog even mee te tronen naar zijn winkel, helaas voor hem hadden wij niets nodig. Later in Sudderstreet een eethuisje gevonden met airco en WiFi.
Toen kaartjes voor de trein gehaald, rugzak opgehaald en naar het station met natuurlijk weer een yellow cab. We hebben er vandaag 4 keer ingezeten, en maar 1 keer volgens de meter betaald, verder probeerden de chauffeurs ons steeds af te zetten, we hebben toch 2 keer flink van ons afgebeten. De rit naar het station was ook memorabel. 4 Baans wegen worden veranderd in zes baans en de chaos bij het station...... Ik ben blij dat ik geen taxi chauffeur in Kolkata ben, dan was ik al lang opgenomen geweest, gillend gek geworden. Als de taxi's stilstaan, doen ze allemaal hun motor uit. Ze staan nogal eens stil, dus dat scheelt veel aan uitlaatgassen.
Voetgangers zijn vogelvrij, niemand stopt voor je.
Op het station waren we twee uur te vroeg, maar we hebben ons geen moment verveeld. We reizen AC (airco) 1e klas. Dat betekend een eigen coupe. We kunnen zitten en boven elkaar liggen. En zooooooo heerlijk koel. Deze nacht lukt wel hoor.

Vrijdag 25 april 2014.
Nou, dat viel best tegen deze nacht. Heel veel wakker door het schudden van de trein, niet gewend hé? Om 08.00 uur zou de trein arriveren, maar het was al half 10. We zijn nu op station New Jalpaiguri (NJP), we gaan met de jeep naar Kurseong en vandaar met de Himalaya expres naar Darjeeling.
Oké, dus nu eerst een shared jeep zoeken, nou die hoefden we niet te zoeken, ze vonden ons al. Vorige keer in Cambodja zaten we op één gepakt, dat was nog riant met deze reis. Nog weer 1 1/2 uur later waren we in Kurseong, toen was het half 12. Vanaf hier gaan we verder met de toy trein. Het Hymalaya spoor uit 1881. Staat ook op de Werelderfgoedlijst. Het spoortje is 60 cm breed, er is nog een echte stoomlocomotief, maar ook een diesel exemplaar. Om 15.00 uur vertrok die van ons, dus tijd genoeg om het stadje te verkennen en een hapje te eten. Nou daar waren we allemaal vrij snel klaar mee en we hebben weer een paar uur op het kleine stationnetje doorgebracht, schaduw zoeken want ook hier is het erg warm.
De stoomtrein werd helemaal klaargemaakt voor een rit en het was leuk om te bekijken. Heel veel mannen liepen daarbij te helpen, het blijft leuk hé, met treintjes spelen.
Om half vier vertrokken wij dan voor een rit van 2 1/2 uur. Helaas, de prachtige vergezichten die ons beloofd waren in de folder zaten verstopt onder de smog en na 1 1/2 uur konden we niet verder. De stoomlocomotief die voor ons op pad was gegaan was uit de rails gelopen. Na een poos wachten besloten we samen met een Indische familie een taxi te nemen. Dit waren heel aardige mensen die goed Engels spraken. We kwamen langs de ontspoorde locomotief en Jan wilde het fotograferen. NEEEEE, er stonden militairen bij, die mag je niet fotograferen!!! De Indiase familie kreeg bijna een rolberoerte toen Jan het fototoestel pakte.
Met hulp van hen was ons geboekte hotel, North Star, snel gevonden. Heel duur, een familie hotel met veel kinderen. Vakantie hier, veel mensen ontvluchten het gloeiend hete Kolkata.
Darjeeling is dus ook bizar druk de weg er naar toe kronkelend, smal en de auto's wringen zich er luid toeterend een weg door heen. Wij zitten er helemaal door. India is niks voor ons. Morgen gaan we proberen een manier te vinden om zo snel mogelijk India te verlaten.

Zaterdag 26 april 2014.
Goed geslapen, vannacht wel allerlei opties liggen bedenken over wat te doen. Een groot probleem hier in India is het reizen zelf. Treinen worden al lang van te voren besproken. Je kunt niet zomaar zeggen -morgen nemen we de trein naar-.
We bedachten dat we eerst maar eens een travel bureau op moeten zoeken en gaan regelen om Sikkim in te komen. We hebben nog 1 nacht in het hotel en we kunnen niet bijboeken, dus voor morgen moeten we iets regelen.
We vonden een zeer geschikt reisbureautje. Al pratend met deze vrouw hebben we besloten om onze trip door India door haar te laten regelen. Alle trein en vliegreizen en alle hotelboekingen hebben we laten verzorgen. De trips vanuit de hotels regelen we dan zelf.
Dit is waarschijnlijk niet de back pack way, maar het geeft ons geweldig veel rust. We weten nu wanneer we waar naar toe gaan en wat we daar ongeveer kunnen gaan doen. Het is veel, maar nu zien we het weer zitten en is er rust in ons lichaam.
Zelfs de drukte en zooi kunnen we nu weer met een glimlach fotograferen, en dat is veel waard.
Overigens heerlijk koel hier. 's Avonds en 's morgens vroeg jasjes nodig.
Morgenochtend om 04.00 uur worden we opgehaald om naar de zonsopkomst te kijken ergens in de hoogte. Ik hoop dat we hem zien, want de bergen verschuilen zich nogal achter de smog.
Ik herinner me dat we in Nepal ook eens om 06.00 uur klaar zaten met ons fototoestel en we alleen een mist en geen zonnetje zagen. Wel, dit is ook de Himalaya maar dan de Indische kant met net zoveel smog.

• 28 April 2014 - 13:26

Jan En Corrie:

Hoi Jan en Nelleke

Weer even een berichtje van ons.
    Gelukkig dat jullie toch verder gaan in India, ondanks de hectiek.
    We kunnen begrijpen dat na Laos en Cambodja de drukte rauw op je dak valt.
    Maar hoe smerig, stoffig, heet en druk het ook kan zijn in India, het is er ook prachtig, zoals ieder land zijn bekoring heeft (behalve dan al die vliegen op je lichaam en je eten....)
    We hadden het er gisteren nog over hoe snel er weer al 3 maanden om zijn, niet te geloven.
    Maar dit alles zal je de rest van je leven bijblijven, je hebt het toch allemaal lekker meegemaakt en niemand kan dat nog afpakken. We wensen jullie weer een fijn vervolg toe, met heel veel nieuwe ervaringen.

Jan en Corrie

• 30 April 2014 - 16:32

Gerda Bevaart:

die taxi's.......geweldig!!!
    ze zien er nog helemaal authentiek uit!
    héél veel plezier in India gewenst.
    goed dat jullie doorgezet hebben, er is vast nog veel moois te zien daar.
    en anders hadden jullie misschien toch achteraf spijt gekregen.

• 04 Mei 2014 - 21:17

Nienke, Sherayno En Deriley :

Lieverds, wat maken jullie toch veel mee! Hahaha leuk hoor om erop te zetten, heb elke keer de primeur ;)