Laos, met de slowboat naar Luang Prebang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu Laos, met de slowboat naar Luang Prebang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

Laos, met de slowboat naar Luang Prebang

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

05 Maart 2014 | Laos, Luang Prabang

Laos, woensdag 5 maart 2014,

Vanmorgen vroeg op om met de taxi tuk tuk naar de Thaise douane en de brug te gaan. Na de uit check uit Thailand op de bus wachten die ons over de brug vervoerdt, ca 1km. Daarna inchecken in Laos, dat duurde natuurlijk wel weer even, want het was druk, maar het lukte, we mochten binnen.
Na eerst nog voor €100,= Kip te hebben aangeschaft ( 1.100.000 kip, haha we zijn miljonair nu) Met natuurlijk weer een tuk tuk naar de slowboat, ongeveer tegenover het hotel waar we sliepen aan de andere kant van de Mekong maar we waren inmiddels 3 uur verder, zwemmen was sneller geweest.
Je hebt 2 soorten boten naar Luang Prabang, de fastboat is een soort speedboot, waar je er 7 uur over doet, de slowboat doet er 2 dagen over maar is veel veiliger. De Mekong is een gevaarlijke rivier met veel draaikolken en er kan veel drijfhout in liggen. Met de speedboot gebeuren dan ook veel ongelukken en bovendien hebben we geen haast.
De boot wordt helemaal vol geladen met passagiers En hun bagage, en als je denkt, oké het is vol, we gaan, dan komt er nog 1 passagier bij met ongeveer 20 tassen bagage bij. We zitten redelijk vast op onze plaats de komende 5 a 6 uur.
Vier keer wordt er aangelegd aan de kant, mensen stappen op of uit. Gewoon ergens aan een stukje zand, geen stijgers of zo. De ene stuurman stuurt de boot naar de kant, de andere stuurman springt op de kant, slaat een paal in het zand en legt de boot vast, of als het snel gaat houdt hij de boot gewoon vast. De 1e stuurman legt de boot zo goed mogelijk langs de kant zodat de mensen en spullen (en kippen) op of van het schip kunnen.
Het is een mooie tocht, helaas is het niet helder en kunnen we de bergen op de achtergrond niet goed zien. Maar mooi gaat na een paar uur ook vervelen. We zijn dan ook blij als we om 5 uur in Pak Beng aanleggen voor de nacht. Snel een guesthouse gevonden. Het Pak Beng guesthouse, een mooi houten huis met een stuk of 10 kamers en een open benedenverdieping met restaurant.
Tijdens het eten (heerlijke chicken curry) valt het licht uit. Dat gebeurd hier heel vaak. Volgens Jan doet iemand het gewoon uit ..... Leuk voor de toeristen......

Donderdag 6 maart 2014
Om 8.00 uur moesten we op de boot zijn, geen idee waarom want we vertrokken pas om 8.45 uur. Gisteren hadden we het 's morgens een beetje koud gehad, maar vandaag waren we beter voorbereid en hadden we ons dons jasje aan. Maar goed ook, want tot een uurtje of 11 was het behoorlijk fris op het water.
De reis werd mooier nu, we voeren tussen de bergen. Leuker ook, want in de ochtend was er meer verkeer op de rivier. Kleine bootjes die vrouwen op strandjes zetten met boodschappen, of mannen die hun fuiken controleerden, en niet te vergeten, spelende kinderen aan de waterkant. (Doodeng eigenlijk, geen volwassene erbij)
Vele bochten en stroomversnellingen later kwamen we in Luang Prabang aan. Tenminste dat dachten we, maar we moesten nog 10 km met de bus tuk tuk.
Een guesthouse gevonden. Naar verhouding met Thailand is het hier duur, dat hadden we niet gedacht. Natuurlijk ook hier een nachtmarkt met dezelfde "handgemaakte" spullen als overal.
In een groot koloniaal huis, vinden wij ons guesthouse. Het Sokdee Guesthouse.

• 06 Maart 2014 - 21:43

Marije & Ayala:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Laos na zo'n luxe cruise ;). Jeetje wat zit die boot vol!
    Wel weer mooi allemaal zeg.
    xxx

• 06 Maart 2014 - 21:45

Ineke:

Jan en Nelleke,

Ik had niet verwacht al zo snel uit Laos van jullie te horen.
    Heel erg leuk om al die uitgebreide reisverhalen te krijgen.
    Fijn zo veel van jullie te horen. Veel plezier verder in Laos!

Kus,
    ineke

• 06 Maart 2014 - 22:36

Silvia:

Hoi nelleke en jan, jullie hebben alweer heel wat km's afgelegd, alwer een maand op reis, ongelooflijk! ik geniet erg van jullie verhalen en foto's, toch wel even iets anders dan elke ochtend op de fiets naar groningen ( afgelopen nacht heeft het weer gevroren. Heb gisteravond nog even weer mijn fotoboek van nepal bekeken, nu een jaar geleden, ik ga ook weer plannen maken! :-) goeie reis, tot t vbolgernde bericht, liefs en groetjes, silvia

• 06 Maart 2014 - 23:03

Karin:

Wat vliegt de tijd. Zijn jullie niet heel erg moe van alle indrukken en het gereis. Jullie maken zoveel mee. Nog geen behoefte aan een paar echte rustdagen? Knap dat je het reisverslag zo goed volhoudt! Ik vond dat in Nieuw Zeeland een hele opgave. Mar leuk om te lezen.
    Wij genieten van de voorjaarsvakantie en prachtig weer.

• 07 Maart 2014 - 11:47

Gerda Bevaart:

leuk verslag weer,hoor.
    ik lees het met veel plezier!
    goede tijd gewenst in Laos :)

• 07 Maart 2014 - 13:00

Ben Anouk En Joey:

Hoi pap en mam, opa en oma trein
    wat een geweldige ervaring zo een boottocht.
    hopen dat jullie ook een hele leuke tijd in laos krijgen