Sihanoukville aan de zuidkust van Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu Sihanoukville aan de zuidkust van Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

Sihanoukville aan de zuidkust van Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

10 April 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Donderdag 10 april
Als haringen in een ton gereisd van Kep naar Sihanoukville. Een 3 uur durende reis, met 2 keer overstappen van minibus naar minibus. In de laatste, waar we nog 2 uur in moesten reizen kwamen we achterin terecht. Met 16 mensen in dat busje, 4 op de achterbank, onze tassen op schoot, we zaten nogal klem.
Maar..... We zijn er. guesthouse gevonden (gueusthouse 66, ligt aan een doorgaande weg) en een beetje rondgekeken. Alles in dit stadje ligt wijd uit elkaar, en het is heuvelachtig. Morgen maar een scooter huren.
In het dorp hebben we nog even genoten van de dagelijkse algemene gymles op het plein en van een piepkleine kermis. Botsautootjes, haha de voorlopers van wat wij ooit gezien hebben en de draaimolen...  Geweldig.
De dag beëindigd met een heerlijke Khmer groene curry soep, heerlijk maar heel pittig!

Vrijdag 11 april 2014.
Uhum, echt pittig die soep van gisteravond, dat was vlammen vanmorgen vroeg.
Toen we uit onze airco gekoelde kamer stapten, kregen we even het gevoel of we een sauna binnen liepen. Dat is dan wel weer het nadeel van airco, je moet steeds weer even acclimatiseren. Goed, op de scooter weg dus, eerst een pakje op het postkantoor afgegeven en toen naar Wat Lou. We hadden een plattegrond gekregen dus ....... hebben we toch nog bijna een uur gezocht tot een aardige man, met vrouw achterop de scooter, ons een heel eind voorging en het laatste stuk de weg wees. Zo aardig.
Het was een mooie Wat, aapjes liepen er rond en monniken en het uitzicht over Sihanoukville was erg mooi. Onderweg terug naar het hotel zijn we via de local market om fruit geweest. Onze tussen de middag hap: bananen, mango's, ananas en watermeloen. Lekker in onze airco kamer opgegeten. Toen we wat later met de scooter naar het strand gingen, Hawaï beach, was de lucht aardig betrokken en jawel hoor we zaten nog geen kwartier op een bewolkt strand toen de regen los barste. ​Gelukkig staan ook hier overal van die mooie hutten, die beschermen ook tegen de regen merkten we nu.
Toen het bijna droog was zijn we terug gegaan, onderweg zagen we een tegenligger op de scooter vlak voor ons onderuit glijden, te hard door de bocht op de gladde natte weg. Gelukkig mankeerde hij niets.
Af en toe manoeuvrerend tussen de apen (met kleintjes op hun rug, zo schattig), geiten, kippen,honden en koeien reden we voorzichtig terug naar het guesthouse. Nat, maar niet koud.
Vandaag moesten we beslissen hoe we verder gaan. In Cambodja vieren de mensen op 14, 15 en 16 april het Khmer nieuwjaar. Er komt dan een grote volksverhuizing op gang want iedereen wilt dit met familie vieren. Het is dan heel druk op de wegen en er is zo goed als geen openbaar vervoer. We moeten op 22 april in Bangkok zijn want op 23 april om 01.00 uur 's nachts vliegen we naar India. Maar we willen toch zeker een dag of 4 / 5 in Siem Reap doorbrengen om het wereldberoemde Angkor Wat te bezoeken.
We hebben echt geluk, onze guesthouse eigenaar heeft voor ons 2 plaatsen kunnen regelen in de nacht bus. Dus in de nacht van 13 op 14 april laten wij ons al slapend vervoeren.

Zaterdag 12 april 2014.
Wij dachten slim te zijn en meteen om 9.00 uur naar het strand te gaan. Goed idee, en voor de hitte terug. Op pad dus, met onze scooter voor 3 dagen. We waren nog geen 200 meter van het hotel of we werden door de politie aangehouden. " hello, how are you, driver licence please" tja die van Jan is gestolen/ verloren, die van mij lag in het guesthouse. We waren op weg naar het strand met zo min mogelijk bij ons. Gelukkig mochten we verder, vooral toen we vertelden dat we een bewijs van de politie van Laos hadden, dat was waarschijnlijk te veel gedoe.
Op het strand, eentje wat verder weg waar geen stoelen hutten en verkopers waren hebben we een uurtje of twee gezeten, het was al een poosje aan het donderen toen we besloten toch maar weg te gaan. Op de scooters maar weer, Jan's scooter bleek een lekke achterband te hebben. Naar de stad was het zeker 6 km. Nou toch maar voorzichtig rijden, we zien wel.
Na ruim 1 km kwamen we langs hele kleine hutten waar benzine per literfles (cola, wijnfles) verkocht werd, en ja-ah..... Hij maakte ook banden. Hoera. Binnen een kwartier was dat gebeurd $10,=, duur voor hier. Maar wij konden verder.
Toen begon het te regenen. Na een poosje schuilen gingen we eerst naar het hotel douchen.
Weer op pad, eten scoren.
Weer door de politie aangehouden. Haha dachten wij, nu hebben we het bij ons hoor. Maar nee, we waren door rood gereden. (Stoppen was gevaarlijk, want iedereen rijdt door) gelukkig was de beambte, dezelfde als vanmorgen, coulant en mochten we na een waarschuwing doorrijden. Poe hé, genoeg scooter gedoe hoor. We reden de rest van de dag keurig. Gelukkig doen wij altijd een helm op, anders was de agent vast niet zo coulant geweest.
Nou we gingen dus eten en rondkijken. Jan is zich al een poosje aan het voorbereiden dat hij geknipt moet worden, en nu had hij besloten om dat dan ook echt bij een Cambodjaanse kapper te laten doen. Dat is dus gelukt vandaag. Helaas had hij al geschoren, want dat kon ook. Ik zag wel dat de Cambodjanen 1000 Riel moesten betalen, en Jan betaalde 4 dollar. Dat is 16.000 Riel!!!!!! Ach ja verschil moet er zijn. 4  dollar is uiteindelijk nog altijd maar 3 euro.
Raar is wel dat we in Cambodja altijd dollars uit de automaten krijgen. We kunnen daar overal mee betalen, maar meestal krijg je Riel terug.

Zondag 13 april 2014.
Beetje rondgescooterd vandaag. Even nog op het strand geweest, natuurlijk nog een flinke bui op ons hoofd, dat is hier inmiddels traditie. Goed op alle verkeerslichten gelet en dat was maar goed ook, want ze stonden weer volop te controleren. In het guesthouse is de voorbereiding voor het nieuwe jaar al in volle gang. We bestellen een biertje en een thee en krijgen die gratis, alvast voor het nieuwe jaar. Proost.
Vlak voor we weggaan nog even naar het toilet, gedver......... Daar zitten twee grote kakkerlakken. Jakkes, gelukkig gaan we hier weg.
Om 20.00 uur vertrok de nightbus. We krijgen een kleine slaapcabine. De bedden hier inZuid Oost Azië zijn allemaal erg goed en erg breed, maar deze slaapcabine was nog kleiner dan het éénpersoonsbed waar ik de vorige nacht in sliep en nu moesten we er met zijn tweeën in. Te kort ook. Niet berekend op lange toeristen.
Ik heb al verteld over de conditie van de wegen, nou dan laat het zich raden hoe we geslapen hebben. Maar dan toch nog opeens, zijn we er.
Ons nieuwe guesthouse ( the Big Lyna Villa) is helemaal van hard hout, onderweg hiernaar toe zagen we ook veel meubelmakerijen. We hebben voor onze laatste Cambodja dagen een wat duurder guesthouse genomen. Een royale kamer. Badkamer ook groter, zoals ik al zei helemaal van hout, donker hout. Prachtig. We kleden ons uit en het eerste wat we zien is een kakkerlak, vervolgens nog eens 4 dode onder de bedden.
Ze worden weggehaald, straks gaan ze weer spuiten vertelden ze ons. Wat gaan wij doen? Het is hier superdruk in de stad ivm nieuwjaar. Nou we zien wel, eerst even slapen.

• 15 April 2014 - 16:54

Rob Hubrechsen:

In Siem Reap is een grote vestiging van Terre des Hommes: het Cambodian Women’s Crisis Center. Dit project wordt o.a. Door Middelburg ondersteund. Misschien komen jullie tegen?
    Groet, Rob

• 15 April 2014 - 23:35

Marije & Ayala:

haha... Gelukkig nieuwjaar he ;)

• 17 April 2014 - 15:32

Silvia Huisman:

Beste Nelleke en Jan,

het blijft heerlijk, jullie verslagen! Ik volg ze trouw, maar kon even niet reageren, zat zelf in het buitenland, heb een wandelreis in Andalusie, zuid-Spanje gemaakt, was geweldig! Maar nu weer gewoon op de pc in plaats van op mijn I-phone. Jullie hebben al heel wat beleefd zeg, gelukkig zijn jullie niet snel van de wijs te brengen! Alvast gelukkig nieuwjaar, hoop dat het leuk wordt, en goede reis verder (hopelijk geen kakkerlakken meer op julliekamer maar dat zal wel iets teveel gevraagd zijn ben ik bang...) Hartelijke groeten, Silvia