Jaipur, the pink city - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu Jaipur, the pink city - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

Jaipur, the pink city

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

09 Mei 2014 | India, Jaipur

Dinsdag 6 mei 2014.
3.30 Uur. Wat een onchristelijke tijd om op te staan. We maken ons klaar om te vertrekken, de manager van het hotel zou voor een taxi zorgen. Niet dus .... hij lag te slapen in de hal van het hotel, schoot zijn broek aan en ging op zoek naar een tuk tuk.
Dat lukte dan wel weer vrij snel. Nee, niet de tuk tuk betalen, maar hem!!!! Tja, bij het station probeerde de tuk tuk driver ook nog een keer af te rekenen. Duhuh...
De trein kwam perfect op tijd en we zijn erg blij dat wij airco 1e klas reizen. Iedereen heeft hier een toebedeelde zitplaats. We zagen in andere treinen, dat de gewone wagons afgeladen vol zitten.
In Jaipur aangekomen werden we weer overweldigd door mensen die ons willen helpen. Tuk tuk, taxi. We hebben ons hoofd cool gehouden en hebben een poos gezocht naar het pre paid Taxi loket, steeds met 3 á 4 mensen om ons heen die wilden dat we in hun tuk tuk stapten.
Het loket was er wel, ondanks dat de taxi drivers zeiden dat het nog geopend moest worden.
Het hotel is werkelijk prima.
Uitgepakt in hotel Ruby en op zoek naar eten. We konden niets vinden en we hebben toen maar een riksja genomen. Beetje rondgekeken in deze zeer warme kleurrijke stad. Overal zijn kleine één mans winkeltjes en bedrijfjes. Luifel open en aan het werk. We kijken onze ogen uit.
Fruit gekocht en naar het hotel gegaan. De rest van de dag hier geluierd. We raken moe van de warmte en van de reistijden.

Woensdag 7 mei.
Vandaag een sightseeing tour gedaan. Met een dubbeldek bus, boven was leeg, door de stad. Er zijn hier vele mooie kastelen, het mooiste: Amber fort, met daarin het Amber paleis ligt zo'n 10 km buiten de stad. In de heuvels rond de stad zijn vele forten en kastelen. Dit prachtige paleis wordt het mooiste van Rajasthan genoemd. Het werd gebouwd tussen 1586 - 1614. Het mooiste deel werd echter weer gebouwd in de tijd van Shah Jahan (Taj Mahal). Dat is goed te zien aan de ontvangsthal die van prachtige mozaïeken is voorzien.
Jaipur werd gesticht in 1727, binnen de muren (een vierkant met 7 poorten) werd de stad gebouwd in een rasterpatroon van 9 vierkanten. In elk vierkant werd een bepaalde beroepsgroep gehuisvest. De stad is nu een flink eind buiten zijn muren gegroeid.
Ooit in 1853 werden alle muren roze geschilderd ter ere van een bezoek van Koning Albert van Engeland. De stad dankt daar zijn bijnaam aan, de Pink city.
Nou een aantal bezienswaardigheden bezocht en ja hoor, dat waren we helemaal vergeten, maar natuurlijk werden we een handwerkpaleis binnen geloosd. Spreien, Tapijten, sieraden en houtsnijwerk. Zo hebben we ook nog een lederwaren/schoenen winkel bezocht en bijna nog een zilversmederij/winkel. Maar toen kwamen de passagiers in opstand en dat ging niet door, dat betekende wel het einde van de tour.
Leuk is het om vanuit de bus het bedrijvige India gade te slaan. Er is zoveel te zien. Mannen op prachtig uitgedoste paardjes, een geverfde olifant met berijder, kamelen die wagentjes trekken, mensen met allerlei soort fietsen die van alles vervoeren, te veel om op te noemen. We kijken onze ogen uit.

Donderdag 8 mei 2014
Vanmorgen zijn we op de hotelkamer gebleven. Jan is al een hele poos verkouden en hoest veel, na een slechte nacht besloten we om even rustig aan te doen.
Gisteren hadden we een toegangskaart gekocht voor een 5-tal bezienswaardigheden, we zijn gisteren bij enkele expres niet naar binnen gegaan omdat we de tijd te kort vonden. Vanmiddag zijn we dan ook nog naar Jantar Mantar geweest (werelderfgoed van Unesco). Dit is de grootste sterrenwacht ter wereld en werd gebouwd tussen 1728 en 1734. De enorme meetinstrumenten, er zijn er 18, doen futuristisch aan, terwijl ze dus al heel oud zijn. De meesten werken nog steeds
Verder bezochten we vandaag de Hawa Mahal. Het paleis in Jaipur is een van de merkwaardigste voorbeelden van de post-mogol-bouwkunst en niet zozeer een echt paleis maar eerder een gevel met daarin 953 ramen, balkons en nissen verspreid over vijf verdiepingen. Deze verdiepingen zijn niet ingedeeld in kamers, er loopt alleen een brede gang achter de gevel. Het gebouw had slechts één doel, namelijk om de haremvrouwen van de Maharadja van Rajasthan de mogelijkheid te bieden om de jaarlijkse parade te kunnen zien, zonder dat zij zelf vanaf de straat gezien konden worden.
We zijn de straat overgestoken en door een grote bazaar gelopen, wat boodschappen gedaan en bij een kraam een heerlijke ijs-lassi gegeten/gedronken.
Jaipur is eigenlijk een vriendelijke stad, niet in de laatste plaats door het relatief kleine aantal auto's dat zich in het ommuurde deel begeeft. Op straten van Jaipur lopen de Rajasthaanse mannen met hun enorme snorren en tulbanden, en de met sieraden behangen vrouwen in de meest felgekleurde sari's van India. Ook kamelen karren en olifanten maken deel uit van het straatbeeld.
We kwamen een busladingen van deze mannen tegen, helaas net te laat voor een foto, nou ja de ruggen dan nog wel.

Vrijdag 9 mei 2014.
Om 13.00 uur uit checken, maar de nachttrein vertrekt pas om 23.45 uur. Hoe gaan we dat oplossen?
Rond 12.00 uur nemen we een tuktuk naar de botanische tuinen, een stukje buiten de stad. We hebben onze boekjes bij ons en een fles water. We brengen een deel van de middag hier door, heerlijk rustig op een bankje in de schaduw, tussen de bougainville en de eekhoorntjes. Om 16.00 uur komt de tuktuk chauffeur ons weer ophalen en laten we ons in de stad afzetten bij een restaurantje. Nog een poosje langs de bazaars slenteren en aangezien we in het toeristische stuk zitten, kleven de verkopers aan ons vast.
Gisteren hebben we onze magen getest met een heerlijke ijs-lassi, onze magen en darmen hebben de test glorieus doorstaan, zodat we vandaag nog zo'n heerlijk milkshake achtig drankje gaan halen. Mmmm, lekker hoor. Na nog wat fabriekjes en noeste arbeid te hebben bekeken zijn wel naar het hotel terug gegaan. Daar waren we rond 19.00 uur. Nu begon het lange wachten, nog uren voor we in de trein kunnen gaan slapen, wachten in de receptie tot het tijd is om naar het station te gaan.

• 12 Mei 2014 - 16:56

Silvia :

Dank were voor jullie leuk reisverslag! Jan, beterschap, en tot het volgende verslag, goeie reis ! Lieve groetjes, Silvia

• 12 Mei 2014 - 22:16

Rob Hubrechsen:

Wat een land! Hebben jullie de tickets al?

• 13 Mei 2014 - 21:33

Karin:

Hoi Jan en Nelleke. We krijgen niet meer automatisch bericht als jullie iets plaatsen. Terug van vakantie in Portugal maar even op zoek en nu net zo'n 5 verslagen gelezen. Alles achter elkaar... wat een mooi relaas. Jullie zien veel en maken veel mee! Zijn jullie niet vreselijk moe? Steeds maar weer verkassen, dingen bekijken, klimmen...Pff 2 weken Portugal deed al een aanslag op mijn conditie. Ik zal volgend jaar flink aan de bak moeten om mijn conditie te verbeteren als we er ook meer op uit gaan trekken. Waarschijnlijk gaat dat van zelf ! Geniet er nog maar lekker van. Groet

• 13 Mei 2014 - 23:49

Marije:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen! Dikke kusss xxx