Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

14 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Maandag 14 april 2014.
Vandaag het centrum van Siem Reap verkend. Druk hier. Overal worden er tenten e.d. voor de avond neergezet. De markt is maar voor de helft open, de andere kooplui zijn weg om te feesten.
Het is hier wel heel erg op toeristen afgestemd. Heel veel hotels, hele grote ook. Heel veel eetgelegenheden, souveniershops enz.
's Avonds was er een optreden op een podium op het kruispunt van 4 straten. Er is ook een pubstreet. Erg gezellig allemaal en er wordt hier goed verdiend.

Dinsdag 15 april 2014
Om 06.00uur werden we opgehaald door de tuk tuk chauffeur. Onderweg kopen we een kaart voor 3 dagen Angkor Wat. Vandaag doen we de grote loop, we gaan 5 tempels bekijken, maar nog niet Angkor Wat, want daar zijn de nieuwjaarsfeesten en is het giga druk. Dat konden we gisteren op de tv goed zien.
We hebben de volgende 5 ruïne tempels bezocht: Prasat Preah Khan, Prasat Neak Pean, Prasat Ta Som, Easter Mebon, Prasat Pre Roup. De laatste vonden we wel het mooist, dit vooral omdat deze Prasat nog goed in de hoogte intact was.
Overigens staat het hele gebied hier op de lijst van UNESCO, werelderfgoed. Sinds 1930 is men bezig om deze tempels terug te veroveren op de omliggende jungle, maar soms hebben bomen delen van de tempel in een wurggreep, zoals de olijfboom op de foto.
Het gezicht op de gezichtstoren is van koning Jayavarman VII, opdrachtgever voor de bouw van deze tempel.
Sommige reliëfen en beeldhouwwerken zijn wonderlijk goed bewaard gebleven.
Om 11.00 uur waren we terug, morgen om 06.00 uur worden we weer opgehaald voor de verre tempels.
Gisterenavond hadden we gezellig nog wat gedronken bij Charlie's bar en daar wilden we vandaag eten, maar wat jammer vandaag was hij gesloten ivm nieuwjaar. We gingen bij de buren, de Mexicaan eten. Zo zagen we het feest zich ontrollen bij Charlie. Eerst kwam het personeel met familie, ze aten, dronken en met veel muziek een gezellig feestje. Toen kwam er een monnik en hebben ze heel lang aan de voeten van deze monnik gezeten, biddend en er werd heel wat af gezegend. Charlie en zijn vrouw zijn denken wij Europeanen. Het ging nog door terwijl wij al klaar waren en weggingen. Het wordt daar vast een gezegend nieuwjaar.

Woensdag 16 april 2014
Vanmorgen weer vroeg op pad, om twee tempels te bezoeken. De eerste: Banteay Srey is zo'n 37 km rijden, daar deden we met de tuk tuk 1 uur over. Door allerlei villages en langs markten, een leuke tocht. We zijn nu natuurlijk op zoek naar het CWCC (zie reactie Rob Sihanoukville), maar dat zien we helaas nergens, wel andere hulp organisaties.
Banteay Srey is een kleinere Shivatempel, niet door een koning gebouwd maar door een brahmaan. De gevels, muren en lateien zijn prachtig versierd. Het middelste deel is afgezet en mag sinds een paar jaar niet meer betreden worden,moeilijk om dan mooie foto's te maken.
Terwijl we daar rondliepen kwam een Cambodjaanse vrouw met 2 dochters naar me toe. Ik droeg mijn harembroek verkeerd maakte ze me duidelijk. De elastieken moeten niet rond de enkels, maar vlak onder de knieën. Ze sjorde het geheel omhoog, helaas zijn mijn kuiten te dik en kreeg ze mijn broek niet zoals ze wilde, maar .... Gelukkig het resultaat beviel haar redelijk en toen ik vroeg: better so? Knikten haar dochters en konden we na veel dank en zo weer verder.
Weer probeerden we foto's te maken en toen kwam opeens een agent naar ons toe, o hemel, wat doen we nu weer niet goed? Want to take better foto's? Come with me zei hij fluisterend. Pay me some money, for food and come. (Hé, deze politieman kan Engels?!) Nou ook dat wilden we meemaken. We mochten over het touw stappen en hij nam ons mee tussen de torens, wijzend op alles wat we konden fotograferen. Hij nam nog 3 foto's van ons samen en toen bracht hij ons snel terug over de touwen en naar de uitgang. Go go, thank you, yes go.
En zo stonden we weer buiten.
Op weg naar de volgende tempel: Banteay Samre kwamen we langs het Cambodian Landmine Museum. Daar wilden we ook wel graag kijken, je wordt in Cambodja voortdurend geconfronteerd met slachtoffers van landmijnen. het museum is opgericht door een man die zich nu AK Kira laat noemen. Als kind is hij opgevoed door een rode Khmer soldaten, nadat zijn beide ouders gedood waren, hij was toen 5 jaar en vanaf 10 jaar moest hij als kindsoldaat meedoen aan de jungle oorlog. Hij moest vooral veel landmijnen plaatsen. Jaren later kon hij overlopen naar de Vietnamezen en heeft hij tegen de rode Khmer gevochten. Na de oorlog heeft hij zijn kennis in dienst gesteld van het Cambodjaanse volk en een stichting opgericht die nog steeds elke dag aan het werk is om mijnen onschadelijk te maken.
Na de Vietnam oorlog, vertrouwden de Cambodjanen het westen niet meer, ze hadden teveel bombardementen van de Amerikanen te verwerken gekregen, dus stemden ze massaal op de communistische partij: de rode Khmer. Deze partij is dus na 4 jaar verdreven door de Vietnamezen, maar voerde vanuit de jungle nog 20 jaar oorlog.

Banteau Samre is ook een mooie wat kleinere ruïnetempel, redelijk goed intact.
Vandaag de laatste dag van het nieuwjaarsfeest. Iedereen mag en kan mee, 5 op een scooter, ongeveer 30 in een VW. busje, elke pick up helemaal vol, soms ook nog op het dak.

Donderdag 17 april 2014.
Met de tuk tuk weer op pad, naar het drijvende dorp op het Tonle Sap meer: Chong Kneas. We kwamen terecht bij een nieuw gebouw van waar uit je een kaartje voor de boot moest kopen. Beter hadden we in Siem Reap kunnen boeken voor een volledige trip, want dan kun je mee op een grote rondvaartboot. Nu werden we verplicht om een privé boot te nemen. Daar kunnen 8 mensen op, maar nee we mochten niet met een ander gezelschap en de kosten delen. Een beetje pissig kochten we dus 2 dure kaartjes. Onze tuk tuk driver was nog nooit op het meer geweest en hij mocht dan gelukkig weer wel voor niets mee.
Een half uur varen naar het meer, een half uur terug en een half uur in het drijvende dorp, dat was een beetje kort. Geweldig zoals de mensen daar dan leven. Er is zelfs een drijvende school. Winkel, restaurant en diverse vis en krokodillen farms. Maar dus ook woonboten, afwas doe je in het meer, alsook de was en jezelf wassen. Wil je even naar de buren, dan heb je een boot nodig.
Op de terugweg langs een lotuskwekerij (waterlelies) geweest en lotusfruit geproefd. Een soort bitter zoete boontjes, best lekker.
Er wordt veel fruit geoogst. Gister hebben we palmboomfruit geproefd, uit de grote bolster komen witte, grote lychee achtlingen vruchten, zoet maar weinig smaakvol, hier wordt palmsuiker van gemaakt. En eergisteren proefden we echt jungle fruit, genaamd koj of goj? Zo klonk het ongeveer.Een geel/oranje achtige vrucht, iets groter dan een pruim met meerdere pitten. Het vruchtvlees is zuur zoet. Fris van smaak. In de villages liggen deze soorten fruit overal te koop.
Er zijn zoveel soorten fruit hier natuurlijk ananas, papaya, watermeloen, mango's en dragonfruit. En alles zoveel rijper en smakelijker dan in Holland. Regelmatig eten we een fruit maaltijd, heerlijk
Vanmiddag zaten we om een uurtje of 2 te lunchen, toen er ook hier een enorme plensbui viel, maar na een half uur brak de zon weer door. Het is nu echt smoor heet en broeierig. Als je nog maar bedenkt om iets te doen, barst het zweet al los. Even niks dus.

Vrijdag 18 april 2014.
We konden vanmorgen vroeg al voelen dat het weer een hele warme dag zou gaan worden. We spraken nog een meisje uit zuid Frankrijk, die er ook over klaagde dat ze 's middags gewoon niet naar buiten kon, dat de zon zo heet is, nou iemand uit zuid Frankrijk is toch wel wat gewend zou je denken. Ook zij had het onderschat, we wisten dat dit de heetste maanden zijn hier, maar hoe warm, dat kun je bijna niet inschatten, dat moet je ervaren.
Goed, vandaag dus de korte loop. Drie tempels. Eindelijk Angkor Wat, Angkor Thom en Prasat Ta Prom. We deden hier overigens wel het langst over. Om 06.00 uur vertrokken we en pas na 13.00 uur kwamen we weer bij het hotel aan.
Angkor Wat is een enorm tempelcomplex gebouwd in opdracht van koning Suriyavarman II, 1110-1150. De koning beval om aan alle vier de zijkanten tegelijk te gaan bouwen. Door ontelbaar veel arbeiders en bouwmeesters werd het gebouw in 40 jaar tijd gebouwd. Korte tijd later stierf de koning. Waarschijnlijk is deze tempel een mausoleum (dodentempel) voor hem. Het hele complex ligt binnen een enorm brede gracht en beslaat 1500 x 1300 meter. Binnen de gracht is een muur van 1000 x 815 meter. Een 350 meter lange processie weg leidt uiteindelijk naar de tempelberg. Daarvan zijn de afmetingen op de basis 200 x 180 meter en is 65 meter hoog. De pyramide beslaat 3 niveaus, het hoogste niveau waar de 5 torens zich verheffen is bereikbaar via een hele stijle trap, maar was niet toegankelijk. De verdiepingen zijn omringt door galerijen met hoektorens en de galerijen zijn versierd met reliëfs. En overal zijn reliëfen van aspara's, danseressen.
Heel erg indrukwekkend.
Angkor Thom (grote stad) is een stad en binnen die stad liggen vele heiligdommen en een Koningklijk paleis. Al voor je de stad binnenkomt moet je over de indrukwekkende weg der reuzen. 54 demonen aan de ene kant en 54 goden aan de andere kant dragen de reusachtige slang van de chaos op hun knieën. (Vasuki).
We hebben de Bayontempel bezocht, deze kenmerkt zich vooral door de vele gezichtstorens. Op elke toren zitten er 4, in alle windrichtingen 1. Het is het gezicht van konig Jayavarman II.
Het koninklijk paleis werd gerestaureerd en konden we niet in. We hebben over het olifantenterras gelopen. Een groot terras waar de koningklijke familie kon zitten om processies, parades en spelen op het grote plein te zien. Het terras dankt zijn naam aan de prachtige reliëfs van olifanten.
Om alles hier goed te bekijken heb je veel meer tijd nodig en minder warm weer. Wij vonden het welletjes zo, het was alweer behoorlijk heet geworden, en onze tuk tuk driver bracht ons nog naar 1 tempel.
Prasat Ta Prom. Dit klooster is en wordt ook zo goed mogelijk gerestaureerd, maar is echt een gevecht tegen het oerwoud. Enorme woudreuzen hebben grote delen van de tempel in hun wurgende greep. Op zich vonden we dat het mooiste van dit complex. Het was een doolhof van gangen, en overal dringen de wortels van de kapokbomen binnen.

Terug in onze kamer gaan we eerst douchen en uitrusten, overigens hebben we na onze binnenkomst in het guesthouse Geen ongewenste Rotterdammers meer gehad in onze kamer.

• 19 April 2014 - 12:09

Gerda Bevaart:

wat leuk,zo'n drijvend dorp.
    mooie foto's weer.
    dat vw-busje....hilarisch!!!! dat kun je je hier toch niet vóórstellen?
    hahahahahahaha
    de hele verkeerspolitie zou hier uitrukken ;)

• 19 April 2014 - 13:46

Ineke:

Wat hebben jullie weer veel gezien!
    Jullie hebben het over ongewenste Rotterdammers in het guesthouse! Heb ik iets gemist?
    Ik heb wel gelezen over ongewenste kakkerlakken in jullie kamer.
    Op naar India!

Veel liefs

Ineke

• 19 April 2014 - 21:28

Nelke:

Hoi Nel en Jan,
    Wat een belevenissen weer.......geweldig !
    Vanuit Middelburg Fijne Paasdagen gewenst, mochten ze dat daar ook vieren.
    Met die hitte zal er weinig overblijven van de paas-eitjes.......enfin dan maar in gesmolten toestand.......chocolademelk is ook niet verkeerd toch ?
    Heb nog een mooie tijd daar saampjes,
    groetjes van ons,
    Nelke X