Terug naar Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu Terug naar Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Nelleke - WaarBenJij.nu

Terug naar Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Jan en Nelleke

19 April 2014 | Thailand, Bangkok

Zaterdag 19 april 2014.
Terug naar BKK vandaag. De bus vertrekt om 8.30 uur, maar eerst moeten alle reizigers weer bij de hotels opgehaald worden, en al vóór half acht zaten wij als eersten in de mini-van. Overstappen in een grotere bus en om half negen precies vertrekken we. Eerst Cambodja uitrijden. Hobbel bobbel schud schud, road on construction.
Het is goed te zien dat er al regen gevallen is. Het stof is van de bomen en alles wordt groener.
Om 10.30 uur stopte de bus bij een restaurant. Plassen en eten. Om 11.30 uur zette de bus ons af bij het grensplaatsje Poipet.
Bagage meenemen, na de grens overstappen in een andere bus. We kregen allemaal een sticker opgeplakt.
Cambodja uit ... 4 loketten een golfplaten overkapping, een paar ventilators en 4 redelijk lange rijen wachtenden en een temperatuur....... Gôh, iedereen moest een vingerscan laten maken. Tja soms duurt dat even voor hij pakt, maar redelijk snel mochten we verder.
Lopend door niemandsland, waar net als overal sigaretten en drank wordt aangeboden, (Geen winkels maar kraampjes natuurlijk) komen we aan de grens van Thailand.
Papieren invullen en in de rij gaan staan. Een nieuw gebouw. We moeten eerst op de trap wachten. Hier gutst het zweet al van ons af. Dan komen we in een grote vierkante ruimte. Boordevol mensen, niemand snapt waar je heen moet, maar gaandeweg wordt het duidelijk. Er is een soort Efteling parcours uitgezet en schuifelend tussen linten kom je stapje voor stapje verder. Dit snappen we pas als we al ruim een uur aan het schuifelen zijn. Er hangen in die ruimte 11 airco's, en die kunnen het niet aan. We staan op elkaar gepropt, met gelukkig bagage tussen de mensen en iedereen zweet zich kapot. Jan zijn blouse en korte broek zijn uiteindelijk drijfnat, ook bij mij al is dat iets minder. De druppels lopen gewoon van je handen op de grond, echt niet normaal. 3 1/2 uur duurt het voor we de controle hebben gehad. 4 loketten voor buitenlanders en 2 loketten voor ingezetenen.
Toen Jan aan de beurt was kreeg hij zijn paspoort terug met de mededeling dat hij naar Cambodja terug moest ..... Nee...... De beambte bij mij deed ook moeilijk... guesthouse invullen....... Nee niet daar, hier. Toen keek hij bij Jan in het paspoort, zei iets tegen zijn collega, vroeg of wij getrouwd waren. Toen moesten beiden lachen, Jan kreeg alsnog zijn stempels en mocht doorlopen. Waarschijnlijk omdat de stempels van Cambodja, in en uitreis, van rechts naar links waren gestempeld? We zullen wel nooit weten wat er precies was.
Een stukje verder lopen werden we opgevangen. Wij met onze witte stickers kregen een nummer en toen we met genoeg waren gingen we met een mini-van verder. Na een kwartier stopten we bij een restaurant, eten en plassen.
Thailand, goede wegen, huizen zien er beter uit en veel minder vuilnis langs de kant van de weg. Dan valt het pas echt op hoeveel verder Thailand is.
Uiteindelijk bereikten we om 20.00 uur ons guesthouse. de Sawasdee Welkom Inn. Daar hadden ze maar op 1 persoon gerekend. (Dat is al de 2e keer dat het met booking.com mis gaat). Er werd gezocht en gebeld, maar alles wat ze voor ons konden doen waren twee 1 persoons kamers naast elkaar. Nou dat is lang geleden, een hele slaapkamer voor onszelf (2 x 4 meter) met een kingsize bed.
Om 9.00 uur eindelijk gedoucht, onze zweetgeur afgewassen, wat voelden wij ons vies. Nog nooit in mijn leven zo gezweten van niets doen.
We slapen weer vlak bij Khoasan road en we zijn gaan eten in ons eerste guesthouse bij de Indiër, we sliepen daar boven, dat maakt de cirkel rond.
410 km gereden vandaag, meer dan 12 uur onderweg geweest en dat voor maar $14,-.
Als we iets in deze rondreis geleerd hebben, dan is het wel geduldig wachten. Maak je niet druk, dat helpt allemaal niets, het gaat zoals het gaat.

Zondag 20 april 2014
Vandaag verhuizen we naar de buurman Sawasdee Smile Inn(zelfde bedrijf), want daar is een tweepersoonskamer vrijgekomen. Toch wel gezelliger hoor.
We hebben het Grote Koninklijke paleis bezocht, met op het paleis terrein de Wat Phra Kaeo (Tempel van de Esmerald Buddha). De delen van het paleis die normaal open zijn, zijn op zondag gesloten, maar de Wat was fantastisch om te bekijken.
Koning Rama I begon in 1782 met dit complex. En is uitgebreid door de opvolgende vorsten uit de nog steeds regerende Chakridynastie.
De ingangen naar de binnenplaats worden bewaakt door 6 reusachtige Yaks (reuzen). Demonen en apen dragen de chedi's (stupa's). Deze nodigen vele toeristen uit om in dezelfde houding ervoor te gaan staan. Er staat ook een miniatuur van Angkor Wat
Een galerij met prachtige wandschilderingen loopt rond de binnenplaats.
De Smaragd Boeddha (die van jade is gemaakt) is 65 cm groot en torent hoog boven andere vergulde Boeddha beelden uit hij zit in een verguld paviljoen. hij werd in 1434 voor het eerst ontdekt in een stupa's in Chang Mai en is na een aantal omzwervingen (veroveringen) door koning Rama I naar Bangkok gebracht. Het beeldje heeft 3 gouden outfits. Nu droeg hij de outfit van het warme seizoen. De koning zelf verkleed het beeld 3 keer per jaar tijdens een ceremonie met het wisselen van de seizoenen. Zo is er ook een regenseizoen outfit en één voor de winter. Het mag niet gefotografeerd worden!!!!!! Zien we eindelijk de enige echte, mag je er geen foto van maken.
Wij hebben een piepklein souvenir exemplaar gekocht, en daar een foto van gemaakt. Op onze rondreis hebben we twee replica's van deze Boeddha gezien, op 14 februari in Ayutthaya, daar had hij zijn winterkleding nog aan, stond daar een beetje op een zijplaats, een enorme gouden Boeddha stal daar de show en één op 24 februari in Chang mai in de Wat Phratat Doi Suthep, daar stond hij buiten op een mooi plaatsje en in zomerkleding, net als hier in Bangkok.
Het is schitterend in en rond het Koninklijk Paleis.
Ook bezochten we het textiel museum. Een ode aan de koningin die de weefstoffen en de zijde van Thailand tot een nationaal product heeft gemaakt. Ze heeft van de prachtige stoffen schitterende, op Thaise traditionele kleding gebaseerde, ontwerpen laten maken en droeg die altijd bij officiële gelegenheden. In 1965 is ze uitgeroepen tot best geklede vrouw van de wereld, dit als eerste Aziatische vrouw.
Er is ook een grote feest markt, het 232 jarig bestaan van Rattanakosin , zoals het historische centrum van Bangkok ook wel wordt genoemd. (Stad van het groene juweel, dat is de Smaragd Boeddha) Daar hebben we ook een poos rondgekeken. Houtsnijden, weven, voedsel kortom een soort culturele markt.
's Avonds lekker rondgesjouwd op en rond Koason road en ons zelf verwend met een voetmassage.

Maandag 21 april 2014
Rondgedoold in Bangkok. Door smalle steegjes gelopen, een caviahok vol met katten ... Voor wat zijn die dan? De beestjes lagen te slapen, de hele bodem bedekt. Oei wat is het warm. Later op de middag nog een laatste Thaise massage genomen en op een terras gezeten.
Toen het donker werd hebben we nog het laatste stuk van de culturele markt bezocht. Daar oa een schimmenspel gezien, en prachtige wajangpoppen.
Op deze markt kwamen we zo goed als geen blanken tegen, wij werden als weinige buitenlanders heel hartelijk ontvangen. Op de achtergrond van de markt het prachtig verlichte Wat Phra Kaeo. Wat een schitterend decor.

Dinsdag 22 april 2014.
Deze dag staat in het kader van voorbereiding op India. Vannacht om 01.10 uur vliegen we naar Calcutta, dat heet overigens sinds 2001 Kolkata en we arriveren daar om 02.20 uur. We reizen echter 2 uur en 40 minuten, dus het tijd verschil tussen hier en thuis wordt weer een uur minder. Het tijdverschil is dan nog maar 3 1/2 uur. Misschien wordt skypen dan makkelijker?

• 22 April 2014 - 19:17

Jan En Gerda :

Hallo Jan en Nelleke,

Inmiddels experts geworden in het bezichtigen van tempels. Inderdaad ziet Thailand er wel mooier uit. Je kunt inderdaad zien, dat ze daar verder zijn in de ontwikkeling.
    Een goede reis naar India. We zien de berichten wel weer tegemoet.

• 23 April 2014 - 08:00

Conny :

Lieve mensen.
    Weer nieuwe avonturen in een ander land. Wat zijn jullie vreselijk stoer en topfit. Met bewondering volg ik jullie uitgebreide reisverslagen. Al die namen....wat goed om die op te schrijven en zo te bewaren, niet alleen in je hoofd.
    Ik ben zo benieuwd hoe het nu weer verder gaat. Verschillende vriendinnen van me zijn in India geweest, jullie natuurlijk ook al. Nou , schrijf maar op, ik kan niet wachten het allemaal weer te lezen.
    Geniet ze! Xxx Conny.

• 23 April 2014 - 12:18

Gerda Bevaart:

Hahahaha...ik zie het voor me, zo'n Eftelingparcours.
    En maar wachten,wachten,wachten.
    Gelukkig zijn jullie daar ondertussen inderdaad experts in geworden.
    Zo zie je maar weer duidelijk het verschil tussen het jachtige westen en het langzaam-aan-dan-
    breekt-het-lijntje-niet oosten.
    Veel plezier gewenst in India.
    Ben benieuwd wat jullie daar weer allemaal gaan meemaken. :)